Znáte film Deset důvodů proč tě nenávidím? Tam přesně na tento název si zaručeně vzpomene každý personalista, pokud dodržíte následujících dest bodů, jak se chovat u pohovoru. Jdeme na to.
1. Žádné štráchy s „cívíčkem“
Na internetu koluje milion a jeden návod jak sepsat životopis. Ignorujte to. List papíru vytržený ze sešitu s ručně psanými poznámkami o pracovních zkušenostech bohatě postačí. Píšete nečitelně? Nevadí, personalista se doptá. Od čeho tam jinak je. Máte potíž s gramatikou? Nevadí, učit to přece nebudete a chyby dělá každý. Háčky a čárky jsou přežitek.
2. Vezměte sebou rodiče
Tak nějak jste vystudovali a protože to patří k obecnému dobrému tónu (a rodiče taky pořád otravují, že jo), hledáte si práci. Opravdu moc nevíte, co se sebou. Být to na Vás, paříte celý den na počítači. Pod mírným nátlakem jste odpověděli na několik inzerátů a nyní jste pozváni k osobnímu setkání. V ideálném případě sebou vezměte maminku. Beztak to byl celé její nápad. Také vás zná nejlépe a pokud Vás unaví dotěrné otázky personalisty, zvládne odpovídat za Vás. Na otázku, kde se vidíte za pět let, zásadně odpovídejte, že chcete být bohatým rentiérem anebo se plánujete bohatě vdát či oženit. Ukažte, že jste ambiciózní.
3. Zapomeňte, na jakou pozici jste reagovali
Není důvod si toto pamatovat, od toho je tam personalista, aby si udělal pořádek v papírech. Copak neví, na kolik inzerátů denně odpovídáte? Jednou Vás pozvali, tak zřejmě odpovídáte požadavkům a případné detaily jako náplň práce lze přece probrat při podpisu smlouvy. Beztak si ze školy nic nepamatujete a budou Vás muset všechno naučit. Pokud pozici nevyhovujete, je na personalistovi, aby pro Vás našel něco lepšího. Je za to přece placený.
4. Dopředu si nic nezjišťujte
Profil a historii firmy, kam se hlásíte také nepotřebujete znát. Není to Váš problém, že jsou to nějací neznámí looseři. Jako kdyby to byl Pilsner, tak víte hned, ale takhle. Oznamte persoalistovi, že firmu neznáte, v životě jste o ní neslyšeli, ale jste ochotní si nějaké ty informace od něj vyslechnout, pokud tedy bude mluvit stručně.
5.Dejte najevo, že jste „byzy“
Na pohovor nechoďte nikdy včas. Dodržíte-li akademickou čtvrhodinku, ukážete, že jste žádaní. Hned ze startu personalistovi oznamte, že na něj máte maximálně dvacet minutek (klidně i méně, záleží na osobních preferencích). Čas pak nezapomeňte pravidelně kontrolovat pohledem na mobil nebo významným pomrkáváním na hodinky. Dejte jasně najevo, svou vytíženost. Personalista si bude o to více vážit času stráveného ve Vaší společnosti.
6.Hlavně v pohodlí
Je důležité, abyste se v průběhu pohovoru cítili pohodlně. Nikdo po Vás nemůže chtít, abyste se škrtili v obleku, který jste měli naposled v tanečních nebo balancovaly na podpatcích. Džíny a tričko jsou naprosto v pořádku, během letních měsíců neváhejte nazout crocsy nebo žabky. Dresscode firmy platí pro zaměstnance, a tím vy zatím nejste.
7.Buďte uvolnění, nic nepředstírejte
Není nutné na pohovoru nic předstírat. Zaměstnavatel by již od počátku měl znát všechny stránky Vaší úžasnosti. Mluvit spisovně je zbytečně snobské, mluvte jak Vám zobák narostl. Seriozní rozmluvu s personalistou neškodí proložit nějakým tím šťavnatějším vtípkem, jen tak pro odlehčení. Jsme lidi, že? Nemá-li personalista smysl pro humor, nedostatek smíchu z jeho strany hravě nahradíte vlastním hurónským smíchem. Někdy v průběhu pohovoru vyhládne nebo je i žíznička. Pokud jste na začátku pohovoru furiantsky odmítli nabízenou kávu, nyní je čas pro ni personalistu poslat. Vy si mezitím můžete rozbalit nachystanou svačinu.
8. Zatajujte, jak se dá
Někdy bývají personalisté šťouraví a zajímá je kde co. Třeba proč jste opustili předchozí zaměstnání nebo co jste dělali ty tři roky po škole. Necítíte-li se na velké svěřování, na rovinu personalistovi oznamte, že ho to nemusí zajímat, případně, že se o tom nechcete bavit. Snažte se udržet tajemný výraz. Když vás přijmou, třeba jim jednou své tajemství prozradíte.
9.Přikrášlete své dovednosti
V životopise dneska přehání kde kdo, tak proč byste nemohli vy. Plynulá angličtina a norština, pamatujete na Joeyho z přátel?
10.Plat si stanovte jasně a hned
Pohovor už trvá dobrých deset minut a vy jste se stále ještě nedozvěděli, jaký by byl Váš plat? Neváhejte tuto otázku otevřít. Vy jako kandidát znáte svou cenu a to by měl personalista vědět a respektovat. Pokud není mzda v dostatečné výši, neváhejte dát svou nelibost najevo, v krajním případě se můžete i zvednout a odejít. Pro tuto firmu jste zjevně příliš dobří.