Ve spletitém korporátním světě už se nějakou dobu pohybuji a naučil mě mnoho věcí. Jak ovlivňovat rozhodnutí druhých, o cílech veřejných i o těch skrytých, o tom, že logika, věcné argumenty a fakta někdy nehrají ani roli vedlejší. Korporát Vám dá mnoho příležitostí růst a vzdělávat se, nové zkušenosti prověřit prakticky a přesto mám slovy klasika pocit, že vím jen to, že nic nevím. Tady je tedy můj malý seznam věcí, které mě korporát nenaučil.
1.Co lidé skutečně kupují
Korporát mě naučil hodně o marketingu, jak nabízet a lákat zákazníka a uživatele na služby, které nabízím. Co by fungovat mělo a čemu je nezbytné se vyhnout. Tahle myšlenka je však od samého počátku špatně. Lidé kašlou na to, co jim nabízíte, na všechny ty přeanalyzované servisy a komodity, pokud se jim nelíbíte vy, který je nabízí. Lidé kupují Vás. Platí za možnost spolupracovat s někým, kdo je oslovil a inspiroval, jehož vášeň pro práci se jim líbí a jehož ideje rezonují s jejich vlastním myšlenkovým světem. Autentičnost, zápal a věrohodnost je to, co prodává.
2.Myslet sám za sebe
V korporátu Vám většinu někdo řekne, co máte dělat. Jste-li na vážkách, vždycky se najde někdo, kdo pro Vás má připravenou odpověď nebo plán. Nemusíte o ničem dlouze přemýšlet, vy jste tu od toho mít všechno hotovo. Přemýšlení může být v moha ohledech dokonce na škodu věci.
3.Time-managment
Jak zacházet efektivně se svým časem je jedno z prvních školení, snad krome BOZP, které v korporátu absolvujete. A přesto je alespoň ten můj korporát expertem na plýtvání časem mým i mých kolegů. Na místo pětiminutového telefonátu, který Vám radí Váš selský rozum, tu je nekonečné emailové vlákno, do kterého přibývají noví a noví účastníci s názorem. Na místo stručné schůzky máme mnohahodinové online meetingy a workshopy plné lidí, kteří v lepším případě netuší, proč tam jsou pozváni, v tom horším tuší a nezajímá je to. Meetigy jsou tragickou přehlídkou neefektivity a nabubřelých eg. Namísto aktivní činosti přinášející firmě očekávanou hodnotu se stále s někým na něčem slaďujete a domlouváte a na skutečnou práci času nezbývá.
4. Dělat to, co je důležité a ne to, co je průměrné
V korporátu se toho většinou děje mnoho. Všechno má nálepku urgentní, důležité. Každé vaše rozhodnutí, každá reakce a každé prodlení může ohrozit nebo naopak podpořit Vaši kariéru. Každá chyba může vyvolat drama. Na této scéně proto kraluje průměrnost. Není těžké tu strávit den náročnou prací bez toho, že byste měli tušení, jakou tím přinášíte komukoliv hodnotu a co by se vlastně stalo, kdybyste tu dnes nebyli. Odpracujete si svých osm hodin, zaplatíte složenky a tak nějak žijete. To, co by dodalo Vaší práci smysl, uvěřitelná a následovatelná vize, v tomto světě často chybí.
5.Jak správně meetingovat
Ideální je nemít meetingy vůbec a využít možností, které nám nabízí běžná komunikace. To však ve světě korporátu, kde nelze stavět na vzájemné důvěře a slovu druhého člověka, není možné. Korporátní meeting se odehrává pokaždé podle stejných pravidel. Pozvěte hodně lidí a vzájemně je představte. Nechce je si uvědomit, že většina z nich tam vlastně ani nemusí být. Předstírejte, že meeting má jasně stanovenou agendu a můžete se vsadit, že do pěti minut už budete probírat něco, co na agendě rozhodně nebylo. Ujišťujte se navzájem, že problém vyřešíte tím, že na příští meeting pozvete mnohem více lidí. Nechte každého ať se k problému vyjádří a společnými silami ignorujte každé potenciální řešení problému. Sepište a adresujte úkoly, které budou všichni ignorovat. Pošlete zápisky z meetingu, které budou v lepším případě ignorovány, v tom horším se Vám do nich lidé budou snažit vecpat rozhodnutí, která na meetingu opravdu nezazněla, nicméně oni si je tak pamatují.
6.Jak udělat dobrou prezentaci
Jeden by řekl, že prezentace je nástroj, který korporátu vládne. Ano, to je pravda. Ale nutno je dodat, že špatná prezentace vládne korporátu. Vše začíná u marketingem scválených korporátních templatů, které by příčetný člověk nikdy dobrovolně nepoužil. Tyto templaty se následně vyplňují hutnými odstavci textu plného zkratek, velkolepých prázdných slov a přislíbených akcí. Platí zde přímá úměra, čím více korporátních prezentací stvoříte, tím horší jsou. Bez powerpointu nelze řešit žádnou korporátní situaci. Powerpoint je věčný. Powerpoint je smrt. Smrt myšlenky, snů, pozornosti a motivace.
7.Jak se chovat k lidem
Vším, co korporát představuje, Vás učí se chovat k lidem dobře podle toho, co pro Vás mohou udělat. Pokud pro Vás nemohou nic udělat, proč byste je vůbec měli znát, ne? Možná to dává smysl logicky, ale v den, kdy se k lidem začnete chovat jako k nástrojům, ve vás umřelo něco hodně důležitého. Vaše morálka. Stále věřím tomu, co mě naučila moje maminka. K lidem se musím chovat tak, jak bych si přála, aby se chovali oni ke mě. Možná mi to nepřinese velkou kariéru v korporátu, ale budu si moci vážit sama sebe.
Abych nebyla nefér. Každé prostředí má své problémy. Ve startupu určite nebude tráva zelenější. A abych byla opravdu fér, musím uznat, že korporát mě i mnoho věcí naučil. Facilitaci, základy leadershipu, techniky rozhodování, techniky ovlivňování a vyjednávání a mnoho dalšího.