Už dlouho přemýšlíte o změně. Toužíte se posunout do nové role a Vaše nynější zaměstnání Vám to neumožňuje. Zvolili jste špatně a i přes opakované pokusy se adaptovat Vám Vaše současné pozice a firma k srdci nepřirostly. Pracovní kolektiv je peklo, které již nehodláte ani minutu snášet. Důvodů může být mnoho. Čas nadešel, rozhodnutí padlo. Možná už dokonce máte pracovní nabídku z firmy Vašich snů a v tom případě Vám gratuluji. Pokud důvody Vašeho odchodu nejsou příznivé, možná máte sto chutí hodit šéfovi všechno na hlavu, praštit dveřmi a už se nikdy neobjevit. V takovém případě však zadržte … nádech, výdech … a v klidu se zamyslete nad správným přístupem. Možná svoji práci k smrti nenávidíte, avšak i v tomto případě za sebou necháváte věci a lidi, které je nutné respektovat a umožnit jim přebrat Vaši práci a pracovně a možná i soukromně se vyrovnat s Vaším odchodem.
Prvním praktickým činem je zjistit si, jaké formální kroky musíte v případě výpovědi poskytnout. Zde si můžete prohlédnout vzory výpovědí pro různé situace. Ve výpovědi není nutné uvádět její důvod, nemusíte se s ním dokonce svěřovat ani při rozhovoru s Vaším manažerem nebo v dnešní době tak oblíbeném exit interview oddělení lidských zdrojů. Ujistěte se také, že jasně uvedeno předpokládané datum Vašeho odchodu. V našich končinách bývá standardem dvouměsíční výpovědní lhůta, kterou je možné po vzájemné domluvě s Vaším manažerem prodloužit anebo zkrátit. Ale pamatujte, že taková domluva záleží výhradně na benevolenci a potřebách Vašeho zaměstnavatele a ze zákona na ni nemáte žádný nárok.
V mnoha případech se Vám stane, že s položenou výpovědí na stole, začne Váš zaměstnavatel diskuzi o možnosti protinabídky, tedy přidat Vám peníze a přimět Vás zůstat. Zvažte znovu důvody, proč svoji nynější práci opouštíte. Pokud byl hlavní motiv finančního charakteru, možná Vás taková nabídka přiměje své rozhodnutí změnit. Pokud byl důvod jiný, nenechte se zvyklat. Více peněz Vás možná přiměje ignorovat existující problémy, avšak takové řešení je dočasné. Za pár týdnů nebo měsíce budete psychicky tam, kde jste byli a zajímavá pracovní příležitost může být pryč.
Nyní je na čase Vaše rozhodnutí oznámit Vašim kolegům, spolupracovníkům a případně i zákazníkům. Zvažte, co jim chcete říci. Možná je nemáte rádi a chcete využít poslední příležitosti si takzvaně vyřídit účty. Pamatujte však, že pálení mostů nepřináší nic jiného než popel. Vaši bývalí kolegové jsou často ti, kdo jsou žádání o reference na Vaši osobu. Odejdete-li s grácií a čistým štítem, necháváte si tím otevřené příležitosti na možnou spolupráci. Český pracovní trh je velmi malý a nikdy nevíte, kde na koho narazíte.
Pokud jste se rozhodli pro cestu míru a grácie, pak mám pro Vás několik typů, čemu se v průběhu Vašich posledních dní ve Vašem brzy již bývalém zaměstnání vyhnout.
1.Vypočítavost
Někteří lidé považují vyhrožování výpovědí za formu vyjednávání, za způsob jak donutit Vašeho zaměstnavatele k čemukoliv, jen aby odvrátil hrozbu odchodu cenného pracovníka. Možná je tento způsob účinný, ale věřte mi, že navždy naruší Vaše pracovní vztahy a důvěru a do budoucna Vám tu pšenka stejně nepokvete.
2.Nerozhodnost
Neprve výpověď podáte, poté ji zase stáhnete a tak pořád dokola. Jednáte-li ne na základě zralého rozhodnutí, ale ve vleku aktualních emocí, jedním z projevů je právě taková nerozhodnost. Rozhodněte se a za svým rozhodnutím si stůjte, Váš zaměstnavatel i Vaší kolegové mají právo vědět, na čem jsou.
3.Oznámit odchod nejprve kolegům
Ano, chápu, že udržet Vaše rozhodnutí pod pokličkou je složité. Nicméně promluvit si o svých plánech nejprve se svým nadřázeným je známkou profesionality a respektu. Není na Vás, ale na Vašem šéfovi, jak bude chtít komunikovat Váš odchod a jak bude chtít mitigovat případná rizika s tím spojená. Pokud vytroubíte svůj odchod do světa ještě před domluvou s ním, mohou být Vaše poslední dny ve firmě značně nepříjemné a Vaše pracně budovaná pověst v tahu.
4. Nechat komunikační kanály vyschnout
Ve Vašem zaměstnání jste pravděpodobně strávili nějaký čas, investovali značné množství energie a vybudovali jste si řadu pracovních a možná i osobních vazeb. Změna Vašeho zaměstnání by neměla znamenat strádání a pomalou smrt těchto vztahů. Jakmile nastane poslední den platnosti Vašeho kontraktu, napiště email, který adresujete Vašemu týmu, Vašim kolegům, šéfovi a Všem exekutivcům. V tomto emailu shrňte svoje působené ve společnosti, připomeňte své největší úspěchy, poděkujte za spolupráci a příležitost naučit se mnoho nového. Pamatujte, že tento email není prostorem pro kritiku a dobré rady. Pokud máte připravený konstruktivní feedback, který považujete za nezbytné sdělit, udělejte tak ve svém exit interview nebo tváří v tvář s osobou, které se týká. Součástí tohoto emailu by měli být také Vaše kontaktní údaje a vybrané kanály pro případnou další komunikaci. Zkuste si také najít čas na ocenění schopností Vašich kolegů. Ideální platformou je linkedin a jeho fukce skill endorsement a kudos.
5.Chlubit se novým zaměstnáním
Ať již ze slušnosti anebo ze zvědavosti, Vaše kolegy bude jistě zajímat, kam nyní zamíříte. Máte-li již pracovní nabídku v kapse, můžete tuto informaci s klidem sdílet. Zdržte se však nadměrného chlubení stran nových a lepších benefitů, lepší pracovní doby a podobně. Takové chlubení může snadno vyznít jako kritika současného zaměstnavatele. A když už jsme u toho …
6.Nikdy nepomlouvejte svého ex-zaměstnavatele
Tady platí stejné pravidlo jako u Vašich expartnerů. Nekritizovat a nepomlouvat. Ano, možná nebyli Vaše vztahy ideální, možná se Vám pracovní náplň nakonec tak moc nelíbila, ale stále platí, že jste si tuto práci sami vybrali a nikdo Vás nenutil v ní tak dlouho setrvávat. Pokud se Vás někdo otevřeně zeptá a vy nemáte co dobrého říci, raději mlčte.