Již mnohokrát jsem byla účastníkem pohovoru, a to jak na straně kandidáta, tak na straně personalisty. Proto ví, že pozornost personalisty získáte, budete-li během pohovoru (nebo na jeho konci) klást ty správné otázky. Protože kandidát, který se neptá, působí dojmem, že o práci nemá příliš veliký zájem.
Jaké jsou tedy ty správné a chytré otázky, kterými na personalistu zapůsobíte?
1. Proč jste tuto pozici otevřeli?
Tímto způsobem se snadno dozvíte, zda se jedná o nově otevřenou pozici nebo společnost hledá náhradu za odcházejícího zaměstnance. Tato informace je pro Vás důležitá. Jedná-li se o novou pozici, bude zřejmě pracovní náplň pestřejší a více o Vaší kreativitě a postup na vyšší pozici je v tomto případě snazší. Další otázky by pak neměli směřovat na pracovní náplň, ale spíše na očekávání zaměstnavatele, co mu otevření této pozice může přinést. Jedná-li se o tzv.replacement, je pracovní náplň pozice jasná. Zajímavá pro Vás může být informace, proč společnost náhradu hledá, resp.proč se pozice uvolnila.
2. Jaká je na této pozice perspektiva růstu (povýšení)?
Kandidát, který se zajímá o možnost kariérního růstu je vítaným členem týmu. Nejenže bude tvrdě pracovat, aby povýšení dosáhl, ale již ve fázi žadatele o pozici zvažuje svoji budoucnost ve firmě, tedy jeho hodnoty a cíle budou rezonovat s cíli a vizemi společnosti.
3. Které schopnosti a zkušenosti by měl mít váš ideální kandidát?
Zaměstnavatel má obvykle představu ideálního kandidáta jasnou. Jaké by měl mít vlastnosti a schopnosti, jak by se měl projevovat. Ne vždy je možné tuto představu shrnout do několika řádků pracovní inzerce. Touto otázkou ukážete zaměstnavateli hlubší zájem o pozici a zároveň Vám odpověď pomůže si uvědomit, zda právě vy tuto představu naplňujete. A pokud jste dosud nějakou svou relevantní vlastnost či schopnost nezmínili, nyní máte novou příležitost.
4. Co se vám na práci v této firmě nejvíc líbí?
Dejte si pozor, abyste tuto otázku kladli personalistovi dané společnosti, nikoli tomu z personální agentury. Dozvíte se, čeho si personalista v této společnosti skutečně cení a získáte bližší vhled do firemní kultury. Pozornost je navíc v tuto chvíli upřena na personalistu a ne na Vás, což Vám přinese chvíli oddechu během jistě náročného pohovoru.
5. S jakým týmem bych spolupracoval/a?
Jako kandidát opět projevíte Vážný zájem o pozici, dozvíte se více opět nejen o firemní kultuře, ale i o konkrétních pracovních vztazích. V této fázi můžete rovněž požádat o krátkou prohlídku pracoviště, čím personalistovi ukážete, že Vám záleží na prostředí, ve kterém byste měli trávit svůj čas. Pokud personalista odmítne, může to být pro Vás signálem že: a) pracoviště je velmi rušné, b) nenacházíte se na pozici top kandidáta a ukazovat Vám kancelář personalista vnímá jako ztrátu svého času, c) firma nepovažuje pohodlí a spokojenost kandidáta za důležité ukazatele.
6. Nabízíte další vzdělávání a profesní trénink?
Pozice Vás opravdu zajímá a chcete své znalosti a schopnosti prohlubovat, abyste přinesli společnosti vyšší užitek. Tato otázka je ošemetná a je vhodné ji klást až na samotném konci pohovoru, kdy jste již jako kandidát prokázali své znalosti a schopnosti. Jinak se vystavujete riziku, že personalista bude otázku vnímat jako ujištění se, že jste kandidát bez potřebné kvalifikace a očekáváte, že Vás firma vše naučí a několik měsíců Vás na pozici bude „vodit za ruku“.
7. Jaký je očekávaný termín nástupu?
tato otázka Vám pomůže vyjasnit, kdy přesně společnost potřebuje nástup nového kandidáta. Již včera bylo pozdě? To může signalizovat, že pozice je již nějakou dobu neobsazená, úkoly se vrší a prvních pár dní může být opravdu náročných. Nemůžete nastoupit v očekávaném termínu? Řada kandidátu se domnívá, že pokud se budou snažit vyjít firmě vstříc dřívějším nástupem, firma to ocení. Opak může být pravdou. Máte-li závazky k předchozímu zaměstnavateli, řádně je splňte. Pokud má o Vás firma skutečný zájem, může několik dní či týdnů počkat a vy tak navíc projevíte svou pracovní loajalitu.
Jaké další otázky se Vám na pohovoru osvědčili?